Reisverhalen van Natascha

Phang Gna en Khao Sok

Zaterdag 23 januari 2010

Vanmorgen om 8.30 uur vertrokken richting Phang Gna. Daar zijn we begonnen met quad rijden. Wat een fantastische omgeving in de Bergen zeg! En werkelijk een heel gevarieerd en groot parcours. Door water, zand, over keien, houten bruggetjes, hevel op en af, kuil hier en daar en lelijke afgronden om het spannend te maken:-) Dus zeker niet ongevaarlijk! Op het eind nog een stuk over de weg dus gas open:-) Dat is prima bevallen.

Daarna afkoelen bij het wild water raften. En ook daar ging het er serieus aan toe. D.w.z. een flinke stroming met behoorlijke rotspartijen en nauwe doorgangen. Maar er was ook ruimte voor spel. Gezelschap van 7 man/vrouw werd opgedeeld in 2 boten wat resulteerde in 1 boot met 3 vrouwen en 1 boot met 4 mannen. De mannen gingen voorop en onderweg was het elkaar goed nat maken met de peddels. En net voor het einde zijn wij vrouwen erin geslaagd de mannen te verslaan :-)

Halverwege nog een frisse duik in de rivier genomen, al met al zeer geslaagd. En dan te bedenken dat ik bij het instappen in de mini-van last van de darmen kreeg. Gelukkig had iemand daar iets voor bij zich en heb ik het weten uit te zingen. Bij het quad rijden hadden ze gelukkig schone westerse toiletten want zo'n gat in de grond ergens langs de weg is ook niet alles als je niet helemaal lekker bent, balanserend op van die smalle randjes, niets aan willen raken en toch je evenwicht zien te bewaren...je snapt het wel...

Na een werkelijk heerlijk en uitgebreide lunch (dat er gelukkig toch wel in ging) naar de zoveelste waterval geweest maar dan realiseer je je dat je door de Erawan Waterfalls verwend bent!

En toen de rit weer terug. Kwamen rond 17.00 uur weer terug bij Krabi Lake View en ben toen uitgeput met een boek in de ligstoel bij de bungalow neergestreken. Een uurtje later konden we genieten van een BBQ, special voor Djermo en mij. We hadden eten in overvloed, beef met ananas aan een stokje, kippenpoten (of is het nu toch zonder ‘n'?) en een hele vis, met alles er op en er aan :-)

Zondag 24 januari 2010

Vanmorgen vertrokken naar Khao Sok National Park, op ongeveer 2 uur rijden van onze bungalow. Lekker de Bergen in en wat een prachtige omgeving! Onderweg in de mini-van heerlijk zitten lezen.

Voor de ochtend stond een kanotocht op het programma van ongeveer een uur. Dit keer niet zelf peddelen maar onderuit (nou ja, opgevouwen) zitten en genieten van al het moois onderweg. Hebben prachtige insecten gezien, een ‘ baby' spin zo groot dat je gillend zou weg rennen als je ooit zijn moeder tegen kwam, vissen, een slang die in de boom een dutje deed (gelukkig!), een reptielachtige (legiaan?) die geen zin had te wachten en te glimlachen voor de foto...en veel ander natuurschoon. De rivier had behoorlijk laag water en met Djermo zijn gewicht (90 kilo bij vertrek maar is spontaan aan het afvallen :-)) hadden we zelfs hier en daar een vastloper. Beetje schudden met de kontjes en daar gingen we weer hahaha.

Na de lunch volgde dan de olifantenrit door de jungle. Zo apart heb ik hem nog niet meegemaakt. Wat moesten die dieren had werken, de berg op door wat leek een droog staande rivier vol met keien tot heuse rotsblokken. En wat was het warm...poeh! Hierna hebben we wilde aapjes brood gevoerd en zijn Djermo en ik als enige van het gezelschap rond 16.00 uur afgezet bij ons resort The Cliff and River. Zaten dus echt midden in de jungle maar wel luxe hoor. Vrijstaande bungalows die op verschillende plateau's zijn neergezet dus het was flink wat klimmen en dalen om ergens te komen. Met als hoogtepunt een zwembad anex bubbelbad dat over de vallei uitkijkt...weer zo mooi.

‘s avonds de meest heerlijke curry's gegeten, goed pittig op verzoek. Ze hebben de neiging in dit land rekening te houden met de westerlingen en dus het eten nauwelijks te kruiden. Maar wij houden juist van pittig dus dan er maar om vragen. Dat is die avond gelukt :-)

De bungalows zijn leuk. Staan op betonnen palen maar zijn verder uit vrijwel volledig uit hout en bamboe opgetrokken, ook het interieur. Hadden heel leuk een buitendouche maar moesten wel iedere keer checken op de aanwezigheid van slangen en/of spinnen. En dat vind ik dan weer wat minder. Ben niet zo'n held...maar al met al weer een pracht lokatie en omgeving.

Maandag 25 januari 2010

Na een goed ontbijt vertrokken richt Khao Sok National Park. Eigenlijk is alles in deze omgeving National Park. Maar gingen voor de jungle trekking, op zoek naar de grote bloem genaamd Rafasia. Deze tocht was echter niet te doen voor mijn enkel dus na 2 km (al veel te ver eigenlijk...) met nog 2 km te gaan, zijn we omgekeerd. Gelukkig want naar beneden is nog pijnlijker voor mij...maar met en bamboestok in de ene hand en de ander leunend op Djermo zijn schouder en in een rustig tempo, zijn we afgedaald. De rest van de dag lekker niets meer gedaan. Beetje internetten, weer een geweldige lunch en daarna een heerlijke olie massage, dit keer met uitzicht op de bergen en vallei. Wat wil je nog meer?

Rond 16.00 uur vertrokken richting Ao Nang waar we eigenlijk gelijk konden aanschuiven bij de BBQ. Goed geregeld zeg ik! Ondertussen de was meegegeven dat twee uur later schoon en gestreken terug was. En het was een berg! Want door al dat reizen zijn we niet toegekomen aan wassen dus alles was behoorlijk smerig...maar dat hoort er bij!

Na het eten nog met een aantal naar verschillende soorten muziek zitten luisteren en daarmee weer zin gekregen in een feestje...maar, het is nu even na twaalven, maak dit nog af, ga nog voor een enkel afzakkertje en dan naar bed want morgen worden we weer om 8.00 uur opgehaald om naar Koh Phi Phi af te reizen, waar we o.a. naar Camp Maya zullen gaan en overnachten (film The Beach) en onze Canadese vrienden weer zullen zien :-D

Lieve mensen, dit was het weer. Ik denk dat het volgende verhaal na 3 dagen Koh Phi Phi zal volgen. Maar je weet het niet...het is vakantie and where are going with the flow :-)

Lieve groetjes

XXX

Koh Lao Liang

En daar ben ik weer, ver uit Koh Lao Liang, nu wederom vanuit Ao Nang - Krabi.

We hebben 3 fantastische dagen op het eiland Koh Lao Liang achter de rug, samen met onze nieuwe Canadese vrienden, Mario en Sybile. Wat kan ik zeggen, we zijn in het paradijs geweest! Ik zou willen zeggen dat de foto´s voor zich spreken maar helaas leggen die gewoon niet vast wat we allemaal gezien maar ook vooral ervaren hebben. Misschien dat de video die we hebben gemaakt meer het idee kan geven hoe het daar was maar die kan ik helaas niet plaatsen. Jullie moeten het maar van me aannemen of, en dat is natuurlijk nog veel beter, het zelf gaan beleven!

Voor degene die zich dat niet zien doen zal ik een poging wagen. Volgens Steve, die ons de reis heeft verkocht, hebben maar weinig mensen het eiland bezocht. En aangezien de meeste Thaise mensen aan wie we onze plannen delen, het eiland niet eens kennen, zou het zo maar zo kunnen zijn. Er staan ook maar iets van 30 tenten op het strand en ik heb ook niet meer dan een man of 30 kunnen tellen. Het eiland is een National Park dat van de regering wordt gehuurd voor exploitatie op zeer kleine schaal, met permanente bewaking van 2 soldaten. Het heeft een bounty strant zoals je dan eigenlijk alleen van de reclame kent (en wellicht dat enkele van de lezers die Thailand hebben bezocht weten wat ik bedoel), koraal direct aan ons strand dat we al snorkelend hebben ontdekt. Op jacht naar Nemo hebben we prachtige onderwaterfoto's gemaakt die ik nu helaas nog niet in mijn bezit heb. We hebben op een klein eiland naast die van ´ons´ verse krab gekocht van de vissers die daar op leven en werken (op de foto het kleinere eiland aan de linker kant), die ´s avonds op de BBQ voor ons werd bereid. Kayaken, klimmen (wat wij dan hebben overgeslagen maar zeker wel tot de mogelijkheden behoord), massage, hangmatten, barretje en goede voorzieningen van douche, wc en electriciteit. Goed verzorgd buffet met rijst en 3 of 4 gerechten met vis, vlees (curry), kip en groenten. En aan het barretje de gebruikte drankjes tot onze keus. De eerste avond hebben we zeker een uurtje of 3 in de zee doorgebracht, onder de sterren, heerlijke temperatuur van zowel water als buitenlucht en ´gespeeld´ in het water waardoor (ik vermoed door plankton) er allemaal lichtjes in te zien waren. Zoeken naar de meest vreemde schelpen...hemel op aarde waren deze dagen. Zelfs de tocht er naar toe in de longtail boat was heerlijk. Geen idee hebben waar je naar toe gaat, die prachtige rotsen die hier en daar uit zee steken...het uitzicht en het idee maakten een hoop fantasie bij ons los!

Morgen is iets heel anders, gaan we op de quad en wild water varen als ik het goed heb. Maar ook daar kijken we naar uit!

Mijn tijd op de computer zit er al weer op. Het is inmiddels ook weer 0.45 uur, tijd om af te ronden en naar bed te gaan. Untill...

Liefs

XXX

p.s. Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties! En Lex, maak dan wel geen lange nachten maar ben compleet knock-out!

Kanchanaburi en Erawan Waterfalls

17 januari

‘s ochtends stonden we volgens plan om 7.00 uur gereed. Het duurde nog eens een uur voordat we op pad waren. Het is mij een raadsel dat we zijn weg gekomen :-) Zoveel mensen die een trip hebben geboekt, zoveel verschillende bestemmingen, busjes en reisburo's...maar met een paarse sticker op het t-shirt ons toch een mini-van in weten te praten. Vond dat ik lang genoeg had gewacht!

Op naar Kanchanaburi. 1e stop was een begraafplaats met soldaten uit W.O.II. Daar lagen ontzettend veel (jonge!) Nederlandse manschappen. Nooit bij stil gestaan...volgende halte The River Kwai. Stond al zo lang op mijn lijstje! Had er (daardoor?) een andere voorstelling van. Eerst het museum bezocht en toen de brug. En nog heel gevaarlijk om over heen te lopen. En zoals altijd is...het monument (want attractie wil ik het absoluut niet noemen) eigenlijk niet bijzonder maar het verhaal er achter geeft je toch wel even de rillingen als daar in de ontzettende hitte een stukje boven het water aflegt...

Hierna naar de boathouse alwaar we de nacht zouden doorbrengen. Eerst onze lunch genuttigd. Na de lunch volgde een programma dat voor on seen verrassing was :-) Hadden geen idee dat dit onderdeel van de tour was. De boathouse lag op The River Kwai en had in ieder geval op dat stuk een vrij stevige stroming. We warden met een bamboevolt stroomopwaarts getrokken om raftend stroomafwaarts af te leggen. Nou, rafting was het echt niet! Maar dat gegeven was komisch genoeg om toch te genieten van een kwartiertje dobberend terug te drijven naar de boathouse.

Vervolgens met zijn allen in de pick-up truck en richting een olifantenrit. Dat bestond uit een zeer hobbelig rondje door een droog stuk land. Wij zaten op de hoogste olifant die daar rond liep, wel z'n 3 meter boven de grond! Toch had het wel wat...en voor Djermo de 1e keer, dat is ook iets waard :-) Komt deze vakantie nog een keer aan bod maar geen idee wanneer. Met vaste bodem onder de voeten op weg naar een waterval genaamd Saiyoknoi. Een echte picknickplek voor met name de lokale bevolking. Het was er lekker koel, gezellig, ideale plek om even neer te strijken.

Na de waterval komen we toe aan onze laatste activiteit van die dag, de trein van Goamahamongkol naar Thakilen. Dit stuk is nog origineel vanuit W.O.II. Het landschap was op sommige stukken adembenemend!

Hierna zijn we weer terug gegaan naar de boathouse om in te checken. Moet zeggen dat deze accomodatie de minste ervaring uit India overtreft :-) Bedden vielen wel mee maar de badkamer...dat is te veel gezegd. Beter te spreken van een natte cel/ruimte, met recht! Het fonteintje is niet aangesloten op enige afvoer maar dat hindert niet. Dit gedeelte hangt namelijk boven het water en de houten planken waar we op lopen geven een kier tussen de 1 - 4 cm waardoor alles direct wegloopt. Hetzelfde geldt voor de wc...De douche...die hebben we voor een keer maar buiten gebruik gelaten. Al met al hoort het wel bij een vakantie als deze.

Op de boathouse is het vervolgens genieten van de lekker in de zon op de steiger en de blote voetjes in het water met een singha (Thais bier, aanrader!) in de ene hand en een sigaret in de andere. En dan is het eten geblazen. We zijn aangeschoven bij een Italiaanse, Anna, en Louis uit Costa Rica. Ja en toen ging het weer mis met mijn goede voornemen om op tijd op bed te liggen. Lekker met elkaar kletsen over van alles en nog wat, hier en daar in gebrekkig Engels...met een bierje, ach het is jullie inmiddels bekend. Tot Louis op gegeven moment aan gaf iets sterkers nodig te hebben om warm te worden. Het was inderdaad goed koud c.q. fris daar. En toen ging ik in de fout door te stellen dat we echte Thaise rum moesten proberen. 100 Baht (2 euro!) voor vier bijna dubbele shots...dan kun je wel voorstellen hoe de rest van de avond is verlopen. Gelukkig was het maar 20 meter afleggen naar bed. Daar ben ik neer gevallen, bedacht me wat ik allemaal nog moest doen en het volgende moment werd ik wakker in mijn kleren en door Djermo toegedekt met een deken, de schat :-)

18 januari

Op pad richting de Erawan Waterfalls. Deze bevinden zich in een National Park en bestaan uit 7 niveau's, steeds hoger de jungle in. De hoogste waterval bevond zich op ongeveer een wandeling van 1,5 km. We hebben de top bereikt J Heeft ons ongeveer 1,5 uur gekost. Killing voor mijn enkel maar zo de moeite waard!! Het was grandioos. In iedere pool zatten vissen. De kleintjes eten het dode vel van je voeten. In Bangkok moet je daar nog voor betalen. Djermo wilde het ook een keer proberen...het was de eerste keer dat ik hem hoorde gillen. Hij vond het helemaal niets!

Desondanks op de top toch een duik genomen. Op de weg naar beneden heb ik op niveau 2 nog een frisse duik genomen; tussen de nieuwsgierige vissen door en de fantasie van velen waargemaakt, onder en achter de waterval gestaan:-) Heerlijk!

Na de lunch de lange weg terug naar Bangkok waar we op het vliegtuig richting Phuket zouden stappen. Zijn daar dan ook vannacht rond 2 uur aangekomen na een vlucht van ongeveer 5 kwartier en daarna een taxirit. Omdat het zo laat was had onze chauffeur geregeld dat we tegen de plannen in om 12.00 uur opgehaald zouden worden (vandaag) om per boot naar Krabi te gaan. Maar ergens ging er toch iets total mis...

19 januari

...en worden we om 8 uur bruut gewekt door de receptioniste: quick, quick! Leave now!

Nog nooit zo snel 2 rugzakken ingepakt J Djermo lag pas 2 uur op zijn bed was is na aankomst in het hotel nog even door de hoerenbuurt van Phuket gelopen aan Patong Beach. Hij zei vanmorgen; heb nog nooit in mijn leven 30 vrouwen (of ladyboys, je weet het niet ;-)) afgewezen in een half uur tijd. Tja, ook dat moet je een keer mee gemaakt hebben.

Rond 13.00 uur komen we in ons hotel in Ao Nang - Krabi aan. Hebben daar eerst heerlijk op onze patio gezeten, aan de visvijver en zijn daarna met de scooter het dorp in gegaan om onze 1e duik in zee te maken. Heerlijk is het hier...

Na die verfrissing en mooie zonsondergang verkleed en in een goed visrestaurant aan het strand heerlijk gegeten. Garnalen met knoflook en peper, seafood noodles en inktvis in lemoen saus...tja, het kan niet op, ik realiseer het me...

Morgen gaan we naar Koh Lao Liang. Kijk er naar uit om dan even echt niets te doen, op een relatief rustig eiland te zitten...ga het gewoon maar beleven :-) !!!

Dus ik zeg, untill next time!

Groetjes en liefs van ons

p.s. foto's zijn dit keer niet tussen het verhaal te plaatsen. Misschien op de volgende pc?! Maar foto's zijn wel geupload en terug te vinden onder het kopje foto's.

Bangkok

Eindelijk, daar ben ik dan! Het valt ook niet mee, een zoon van 22 jaar houd je aardig bezig
en verliest je daarnaast ook niet uit het oog hahaha. Waar ik eigenlijk mee bedoel dat het
met z'n 2-en heel anders reizen is dan met z'n 3-en.
Nu zitten we dan eindelijk achter elkaar in een internet cafe en neem ik ff de tijd om jullie
op de hoogte te brengen. Wat hebben we al veel gedaan en gezien! Maar beginnen bij het
begin.

14 januari
We zijn de vakantie begonnen met een vertraging van een uurtje
of 3. Mocht de pret absoluut niet drukken, hebben een heerlijke lunch genuttigd en een
meegebrachte fles champagne gedronken :-)

Na een vlucht van een uurtje of 10, 11 aangekomen in Bangkok. Heerlijke 31 graden
en werkelijk niet te warm, prima te doen :-)
Na het in-checken tot een kort dutje gedaan en daarna de stad verkennen. Djermo wilde graag
naar de MBK voor sportschoenen en ketting en is dan ook heel goed geslaagd!
En voor weinig...wat dan ook de bedoeling was.

's avonds zijn we op zoek gegaan naar een restaurant uit de Lonely planet maar geen enkele
Thai die ons de weg wist te wijzen. Tot we op aanraden van een vrouwelijke politie
funtionaris naar een visrestaurant zijn gegaan waar we onszelf getrakteerd hebben op een
heerlijke kreeft van 1,5 kilo! Ontzettend duur maar heel lekker...voor Djermo was dit de eerste keer dus dat was ook wel speciaal. Vooraf hebben we een vissoep gegeten wat blijkbaar een specialiteit was, Tom Yum Goong. Ontzettend pittig maar overheerlijk inderdaad!

Vervolgens, ook op aanraden van de politie functionaris, hebben we ons door dezelfde TukTuk
chauffeur naar de Patpong show laten rijden. Daar wordt zij ieder jaar op valentijndag door
haar man mee naar toegenomen...ik had wel een donkerbruin vermoeden...dat achteraf waar bleek te zijn, een heuse 'sexshow' in een ontzettend louge tent. Wat de Thaise vrouwen niet
allemaal voor trucen uit (en met) hun doos weten te halen...verbazingwekkend!
Terug op de hotelkamer tot in de kleine uurtjes gezellig zitten kletsen en muziek geluisterd.

15 januari
Na het uitchecken ons naar het volgende hotel laten brengen aan Khao San Road, zeer bekend
en populaire backpackers straat. En een stuk betaalbaarder!

's middags met een Tuktuk door de stad gecrossed. Crazy chauffeur...1e stop de Wat Phra Kaeo (Emerald Buddha). Een enorm hoge Buddha beeld en allemaal urnen in aparte kastjes.

Heerlijke wierook en rust...Het schint een bedevaartsoord te zijn voor Budisten en verbonden aan de Thaise Monarchie. Vervolgens naar nog een tempel waar naast een school gelegen. Een heel leuk gesprek met een geschiedenisleraar gehad die ons het advies gaf de rest van de reis volledig vooraf te boeken vanwege het piekseizoen. Je weet het niet maar hadden de tip al meer gekregen dus het zekere voor het onzekere en naar het reisbureau gereden. En wat een reis wij geboekt hebben! Ik heb het profiel aangepast dus als je benieuwd bent moet je daar wezen! Betekent wel dat we nu wat zuiniger aan moeten doen maar goed, dit is Thailand dus dat is geen probleem :-) Avond eten doen we hier voor nog geen euro per persoon (ons
biertje is duurder!). 's avonds wederom tot in de kleine uurtjes doorgegaan, dit keer op het terras aan de cocktails (hele sterke Long Islands :-D).

16 januari
Ontbijtje genomen voor we met een boottocht door de kanalen van Bangkok zijn gaan varen.
Scrambled eggs met peper en zout...dachten wij. Bleek het suiker te zijn! En dat is niet
Thais...maar gewoon dom :-).
Boottrip was leuk, aan de andere kant van de rivier. Moet zeggen dat we zo toch best veel
van Bangkok hebben gezien. En met allerlei vervoersmiddelen...
Na een late lunch een Thaise en olie massage genomen. Best pittig moet ik zeggen! Ik heb er
van genoten, Djermo laat het hierbij...was ook wel een beetje teleurgesteld dat hij door
een man werd gemasseerd en ik daarentegen wel door een vrouw...lucky me ;-)
Daarna met een biertje en muziek op het dakterras aan het zwembad van het hotel gezeten...
ja, we hebben het zwaar, heel zwaar...

Straks nog ff een bierje in The Club en op tijd naar bed (althans, ik echt vandaag!) want
morgen vertrekken we al om 7 uur naar The River Kwai. Maar nogmaals, voor verdere details
kijk op het profiel want we gaan een hoop moois ondernemen!

Tot gauw! Groetjes van ons XXX

Destination: Thailand

Hallo allemaal!

Aan de vooravond van een nieuw avontuur, dit keer met ander gezelschap en andere bestemming

Laughing

Samen met mijn zoon Djermo reis ik volgende week 13 januari af naar Thailand!
Het reisblog is zoveel mogelijk aangepast en een globaal reisschema is opgenomen in het profiel.
Ook dit keer hoop ik weer leuke verhalen te vertellen en mooie plaatjes te schieten zodat jullie je een aardig beeld kunnen vormen van onze belevenissen.

Tot gauw vanuit Thailand!

Groetjes

Patnem & Palolem

Zo dan, dat is alweer even geleden! Maar het valt dan ook niet mee om je los te rukken van zon, zee en strand en te zeggen: ' Ik sla deze cocktail even over want ik ga op zoek naar een te warm internetcafe.' Snap je wel? Hahaha, dus geveld door luiheid maar helaas ook een aantal dagen door hoge koorts. Het gaat nu wel weer, wil graag nog even, voor zover mogelijk, zien te genieten van onze laatste dagen hier. Wat betreft de rest van het gezelschap, Lex zit met waarschijnlijk een slijmbeursontsteking in haar schouder dus body boarden op de heerlijke golven is er niet meer bij maar ze heeft gelukkig nog steeds een gezonde arm om de cocktails mee vast te houden en weg te werken. En mamma, niets aan het handje! Neemt en krijgt hier alle rust en is ontzettend bruin aan het worden!

Maar waar is hier? Niet zoals ik de laatste keer heb geschreven want we zijn in Patnem/Palolem blijven hangen. We merkten dat mamma hier zo goedgedijtdat we hebben besloten het reizen te laten voor wat het is. En wat hebben we een hoop gezien! Daar blijven we ons zelf van tijd tot tijd nog over verbazen. En omdat we hier dan niet veel hebben ondernomen (en dus wat minder te vertellen), misschien leuk om de verschillen tussen Noord- en Zuid-India en Goa aan te halen. De verschillen...het verkeer is niet zo'n chaos als in het Noorden, men toetert minder en rijdt wat rustiger. De mensen lijken en zijn ook vriendelijker. Ze zijn meer open en toegankelijk, waar men in het Noorden dwars door je heen kon kijken. Dit wordt door de Indier die ik spreek bevestigt...In het Zuiden is het landschap ook echt mooi, veel groen, palmbomen en water lijkt in overvloed waar het noorden echt met een te kort kampt. Het landschap in het Noorden is gewoon niet mooi maar heeft wel weer een heel rijke cultuur (zoals jullie hebben kunnen lezen en zien). Het verschil tussen Goa en het absolute zuiden is merkbaar in de hele sfeer, uitstraling...het lijkt wat moderner, meer welvaart misschien. Er lopen nauwelijks tot geen koeien op straat en veel minder honden (behalve op het strand dan), de middenberm langs de autoweg wordt bewaterd, er ligt veel minder afvalop de straat en langs de weg en dus is destank ook minder. In de wat grotere steden zijn straten en stoepen en aparte plekken om je scooter te plaatsen. En toeristen, veel meer toeristen. De mensen zijn ook weer anders...maar moeilijk te beschrijven, je moet het meemaken. Terwijl volgens mij de meeste mensen van ver komen, veel uit de provincie Rajasthan maar ook uit Nepal. Dan werken ze hier 7 maanden en gaan 5 maanden terug naar hun huis.

Een ander leuk weetje, India heeft 29 provincies (of staten) en wij hebben er 5 bezocht, in volgorde: Delhi, Uttar Pradesh, Rajasthan, Kerale en Goa.

Om nu niet de indruk te wekken dat we helemaal niets doen, vorige week zondag zijn Lex en ik dolfijnen wezen spotten, met dit als resultaat...

...niets. Nou, niet veel in elk geval. Hebben er een zien jumpen in de verte en een enkel ruggetje mogen aanschouwen maar dat was het dan wel. In tegenstelling tot ervaringen van anderen een teleurstelling. Maar de boottrip op zich was wel mooi.

Verder zijn we van hotel veranderd omdat ze volgeboekt waren en hebben die paar honderd meter toch echt zelf met de rugzak gelopen (mamma per rickshaw J). We zitten nu dus heel idyllisch in een 'bungalow' op het strand met dit als uitzicht...

Alleen de bungalow wordt met plastic en tape bij elkaar gehouden hahaha. Gelukkig wel A/C!

Dan zijn we nog actief geweest op de golven met onze body board...

Jaja, hierna zijn we er echt mee het water in gegaan (Natascha in actie is vastgelegd op film) en toch heel wat golven weten te pakken die ons op de kant smeten.

En dan soms, heel soms, slaat de creativiteit toe en ga je op handen en knietjes in het zand je liefde betuigen...(en toen Lex dit las zei ze dat je op die manier beter de liefde kunt bedrijven dan betuigen...ik zeg niets...)

Ja lieve mensen, en zo moeten we ons maar zien bezig te houden

Laughing
Nee hoor, de dagen vliegen hier echt voorbij. En dus zal dit een van de laatste verslagen zijn want zaterdag vliegen we naar Mumbai en zondag terug naar huis (zie profiel op de site voor vluchtgegevens en tijden) en zitten onze 4 weken erop! Dan zijn we vanaf maandag voor iedereen weer normaal te bereiken (hoewel ik twijfel aan Lex want Alwin heeft 3 dagen vrij genomen en dus zal het me niets verbazen als daar af en toe de stekker eruit ligt...:-))

Maar omdat ik niet iedereen direct zal zien zal ik op deze site nog met een afsluiter komen.

Voor nu heb ik in ieder geval nog een extra fotoserie van de backwaters van Alleppey geupload want ik zag dat ik daar echt te weinig van heb laten zien en tenslotte zit ik nog niet aan mijn max van 200 foto's. Ga ik nu weer richting strand en zeg ik tot jullie...laterrrr!!!

Alleppey & the backwaters...en een stukje Goa

En daar zijn we dan weer, met mooie verhalen en foto’s. Dit keer doe ik verhaal vanuit Palolem. We zijn maandag vertrokken uit Alleppey en hebben de trein genomen naar Kochi. Dinsdag hebben we het vliegtuig genomen naar Goa en zijn met de taxi in Patnem terecht gekomen. Ja, dat klopt, a chance of plans! Daar kom ik later nog op…

Alleppey - de backwaters…

...ik bleef filmen en foto’s maken. Wat een prachtige ervaring is dat geweest. Ik neem jullie mee…

Vrijdag om 11.45 uur opgepikt bij het hotel en naar de houseboat gebracht. We hadden dan al foto’s gezien maar de werkelijkheid was geweldig! En dat gebeurt niet vaak, laten we wel zijn. De woon- en eetkamer op het voordek was ontzettend ruim en achter de kapitein was er voldoende ruimte om heerlijk te zonnebaden op de ligkussens. De houseboat had twee tweepersoonskamers met ieder een eigen douche en wc, helemaal goed! De keuken was op het achterdek en eigenlijk het verblijf voor de bemanning.

De prijs van het geheel viel me zo mee dat we het ons konden permiteren om twee nachten daarop te verblijven. Achteraf gezien hadden we nog wel meer dagen aan boord willen doorbrengen.

Rond 12.15 uur zijn we dan vertrokken. Omdat er zoveel houseboaten waren was ik bang dat we elkaar voortdurend in het vaarwater zouden zitten maar dat viel ontzettend mee. Na een half uur waren we de vele boten toch wel kwijt en gingen we onze eigen koers varen. Blote voeten, bikini, biertje erbij en alleen maar prachtige natuur en water om je heen, kijken, kijken en nog eens kijken. Onderweg van een visser gigantisch grote verse tijger garnalen gekocht die ’s avonds vers voor ons klaargemaakt zijn (en of het niet genoeg was doen was deden we dit de volgende dag nog een keer

Wink

En dan de zonsondergang...see for your self...

De nacht was een ander verhaal. De kleine, ontzettend benauwde en warme slaapkamertjes bleken we te moeten delen met...hoe kon het ook anders...kakkerlakken! En wat voor...gigantisch grote en snelle naar je toeschietende kakkerlakken! Nadat Lex ’s nachts een verdwaalde (?) kakkerlak van haar been heeft verwijderd, hebben we besloten de volgende nacht onze klamboe’s in de strijd te gooien J

Maar voor het zover was hebben we eerst weer een dag genoten van zo verschillend landschap, van wijds tot hele nauwe kanalen met dorpjes aan weerszijde...

En we hebben ons laten verleiden tot een paar ‘verfrissende’ duiken in dat eigenlijk te warme water. Toch was het heerlijk, maakte de belevenis helemaal af!

Al met al een aanrader voor iedereen!

Onderweg...

Terug in ons hotel in Allepey realiseerde we ons dat, het geplande tripje het binnenland in, ons zoveel tijd in dagen zou gaan kosten, en naar verwachting te weinig op zou leveren, dat we hebben besloten via de kortste weg naar het ‘derde deel’ van de vakantie af te reizen; Goa – lui & relaxed genieten van zon, zee en eten & drinken

Patnem & Palolem...

...zijn twee hele kleine dorpjes aan de kust in Zuid-Goa waar we dinsdag zijn aangekomen. Hotel ligt in Palolem, buiten de drukte van het dorp maar dicht bij het strand van Patnem, waar we gisteren hebben gelegen. Vandaag hebben we vanaf het ontbijt doorgebracht op het strand van Palolem. Het grote verschil is de drukte en het aantal hotels en strandtenten. Patnem is een stuk rustiger maar hier is de zee wat wilder en dus heerlijke golven terwijl Palolem echt veel meer tot volledig is ingericht op het toerisme met ontelbare strantentjes. Hier lopen ook veel meer strandverkopers en bedelaars. Maar er leeft ook veel meer en er valt dan ook veel meer te zien.

Patnem en Palolem hebben naar horen zeggen en lezen in de Loney Planet de mooiste stranden van Goa. Ze zijn dan ook mooi maar niet bijzonder. In Thailand heb ik ze echt mooier gezien...maar met die wetenschap hebben we ook niet zo’n drive om meer stranden af te gaan en blijven hier dan ook lekker een paar dagen relaxen. Ja, alweer...ik ben er achter gekomen dat het goed mogelijk is, dat je er aan kunt wennen, niets doen en alleen maar genieten terwijl je ontzettend verwend wordt...op alle vlakken!!

De rest van de vakantie staat gepland. We vertrekken zondag naar Panaji en volgende week dinsdag naar Anjuna (of zo...?). Vrijdag taaien we af naar Mumbai (type vervoer is nog onbeslist...) waarvan we volgende week zondag dan weer richting Nederland komen. Maar voor het zover is gaan we nog van alles doen, en niets :-)

En ik probeer jullie op de hoogte daarvan te houden.

Lieve mensen, untill next time!

Udaipur (en op naar het zuiden)

Goedemorgen vanuit Alleppey!

Zoals aangekondigd zijn we van het noorden (Udaipur) naar het zuiden vertrokken. Voordat ik daar meer over vertel eerst het noorden afronden.

Udaipur...

...is bij ons allen toch wel de favoriet van bezochte steden (op Pushkar na voor mij :-)). Maar dit stadje met haar relatief smalle straatjes, de vele kleuren van de aan elkaar geschakelde winkeltjes geven je een heel goed en gezellig gevoel. Het uitzicht vanaf de roof-top op ons hotel naar de City Palace was natuurlijk geweldig!

De volgende dag hebben we het ook nog van een andere kant mogen aanschouwen, vanaf de
andere kant van het meer. Dat was even een kippevel moment voor mij...Omdat Alexandra en
ik die middag alleen op pad waren hebben we besloten daar 's avonds met mamma te gaan eten om ook haar van dat mooie uitzicht te kunnen laten genieten. Dat was ook voor ons een goed plan want 's avonds, met de verlichting, was het plaatje weer een hele andere belevenis.

Dit stadje was een mooie afsluiter van het Noorden. En hoewel ik weet dat we zeker niet
alles hebben gezien en heel wat moois hebben (moeten) overslaan simpelweg door tijdgebrek, ben ik er van overtuigd dat we van alles en nog wat hebben meegepikt om een goed beeld te krijgen van de mensen, cultuur, geschiedenis en hun eetgewoonten.

Onderweg...

Woensdag 5 maart zijn we om 4.00 uur opgestaan om ons vliegtuig te pakken naar het Zuiden, naar Trivandrum. Veel te vroeg! Hadden zeker nog wel 1,5 uur langer op ons bed kunnen
liggen...Enfin, een verlaten vliegveld is ook een ervaring zullen we maar zeggen :-)
Zonder vertraging in Trivandrum aangekomen. Vanaf daar met een pre-paid taxi voucher een
lift gekregen naar ons hotel, gekozen uit de lonley planet. De locatie was zo gekozen dat
we dicht bij een bus stand en het treinstation zaten.
Trivandrum was slechts een verplichte stop op weg omhoog naar ander moois. Wat een geluk
dat we de volgende dag door mochten! Dit is een stad waar we ons geen van allen lekker
voelden. Het is smerig, druk, lelijk, nauwelijks een biertje of fatsoenlijk eten te krijgen.
Na de bus te hebben aanschouwd toch maar besloten de volgende dag de trein te nemen naar
Alleppey :-)

Ook dat is een ervaring op zich als je je bedenkt dat we 3 klasse AC (Airco) hebben genomen,
de op een na beste tickets, en dat de beestjes uit de lucht komen vallen...te smerig voor
woorden. Ik kan wel merken dat ik wat ouder ben geworden en in de loop der tijd aan meer
luxe gewend geraakt ben. Ik voelde me alles behalve op mijn gemak...en dan te bedenken dat
we waarschijnlijk ook nog een slaaptrein moeten pakken...ik weet het nog niet!

Enfin, uiteraard hebben we onze bestemming heelhuids bereikt en vervolgens, na wat omwegen door een taxi chauffeur met een eigen wil, een leuk hotel gevonden waar we nu verblijven in een tuinhuisje.

Dit laten we straks al weer achter ons als we met de gister geboekte houseboat twee dagen de backwaters van Alleppey gaan verkennen! Onze eigen boot, eigen bemanning en het bier wordt, terwijl ik dit schrijf, op verzoek nu gekocht in een bar of wie zal het zeggen waar, en koud gelegd op de houseboat :-) Dit wordt de eerste gelegenheid voor ons om een kwartiertje (want langer houd je het niet vol!) te zonnebaden op het dek.

Dus mensen, wij gaan een paar heerlijke dagen tegemoet. Jullie horen ons daarna wel weer,
groetjes van ons aan iedereen!

(en voor deze ene keer, een hele dikke kus van Lex aan Alwin)